onsdag 9 mars 2011

Askonsdag - Minestronesoppa

Tanken är att det ska bli mycket soppa under fastan. Jag är ingen soppälskare, så det blir en utmaning. Men här är första fastedagens minestronevariant:

För 4 pers (tror jag)

2 hackade gula lökar
2 morötter (stora) skalade och körda i matberedaren på finaste strimmelskivan.
3 potatisar, körda på samma strimmelskiva
några klyftor vitlök (pressad eller i skurna bitar)
kryddor, torkade eller färska, jag använde mig av basilika, gräslök och persilja, plus italiensk kryddblandning, salt och peppar
ca 1,5 vatten (soppan kan givetvis spädas om den är för tunn)

3-4 tomater, kör dem i matberedaren med kniven ELLER använd krossade tomater på burk.
2 grönsaksbuljongtärningar

2 dl vermicelli

Fräs lök, strimlade morötter o potatis i lite salt, peppar och kryddor.
Tillsätt vatten, buljongtärning, vitlök och låt soppan småkoka under ca 15 min. Tillsätt tomater och vermicelli och koka ytterligare 10 min, eller tills vermicellin är mjuk.
Rör ofta så att det inte klumpar sig.

Det är gott att servera soppan på holländskt vis, med lite riven ost (lagrad riktig Gouda, men det finns ju många goda lagrade svenska ostar att ta till. Kanske lite riven prästost?)
Och hembakat bröd förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar